Veilig en gezond
thuiswonen

Informatiepagina

Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt om de hulpmiddelen van VirtueleThuiszorg correct in te zetten bij jouw cliënten.

Wat is VirtueleThuiszorg?

VirtueleThuiszorg is een pakket met hulpmiddelen die je kunt inzetten als een verpleegkundige interventie.

Klik hier voor overzicht van alle interventies, handleidingen en tutorials die ingezet kunnen worden

Het doel is om de cliënt zo lang mogelijk, op een veilige manier, zelfstandig in zijn of haar eigen huis te laten wonen. Om dat te doen, ondersteunen we ook de zorgverlener en de mantelzorger.

Klik hier Win kostbare tijd terug met Floortje via MobileCare

Of lees hier meer over wat VirtueleThuiszorg is: Wat is VirtueleThuiszorg? (het gecomprimeerde bestand bevat een PDF)

Gebruik het handboek om vanuit jouw zorgplan aan VirtueleThuiszorg te denken. Kies hieronder het classificatiesysteem die het beste bij jouw situatie past:

Veel effecten van VirtueleThuiszorg zijn niet in zorgminuten te meten. Daarom zijn we altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk. Werk je daar aan mee? Deel dan jouw verhaal! Iedereen is welkom om dit te doen: zorgverlener, cliënt, mantelzorger….

Door mensen ook te ondersteunen vóórdat ze thuiszorg ontvangen, kunnen we de zorg nóg beter ontlasten. Dit doen we onder een andere naam, namelijk ‘Digitaal Thuis’. Dit project wordt door verschillende gemeenten en thuiszorgorganisaties opgepakt.

Bekijk deze video om te zien wat Digitaal Thuis precies doet.

 

Sinds april 2022 kunnen huisartsen kosteloos thuismeten voor cliënten aanvragen via ZorgDomein. Hiervoor werken we samen met TCCN.

Waarvoor zet je het in?

  • Aantal afspraken verminderen
  • Reistijd van zorgverlener of cliënt verminderen
  • Monitoren op afstand
  • De meetwaarden liggen dichter bij de realiteit

Eigenschappen

  • Deze dienst vraagt u aan voor een duur van 3 maanden, na drie maanden kan de dienst worden verlengd, of gestopt.
  • De meetgegevens kunt u inzien via het Nettie Dashboard.
  • De cliënt ontvangt hulpmiddelen van MobileCare in bruikleen.

De stappen om Thuismeten aan te vragen kunt u vinden in deze PDF.

Wanneer één of meerdere hulpmiddelen niet meer gebruikt worden, kunnen deze worden teruggestuurd. Hiervoor hebben we de volgende processen:

Particuliere VirtueleThuiszorg en Persoonsalarmering abonnementen:

  • Verzenden naar MobileCare, Antwoordnummer 1278, 1110 WB Diemen. Vermeld de afzender op de doos.
  • Stuur ons de Track&Trace code via mail en geef aan welk hulpmiddel in de doos zit.

VirtueleThuiszorg via een zorgorganisatie:

  1. Mail onze klantenservice welk apparaat er voor welke cliënt teruggestuurd wordt. Ook als je de cliënt wilt afmelden voor VirtueleThuiszorg stuur je een mail.
  2. Kies een retourproces:
    • Geef via email aan waar wij de spullen kunnen ophalen.
    • Verzenden naar MobileCare, Antwoordnummer 1278, 1110 WB Diemen. Vermeld de afzender op de doos en stuur ons de Track&Trace code via mail.
    • In Limburg doen we nu een test met de Zorgwinkel in Brunssum.

Informatie over hulpmiddelen

Hieronder staan de hulpmiddelen die binnen DigitaalThuis en VirtueleThuiszorg worden aangeboden.

Meten

De FreeStyle Libre meet continu de glucosewaarde van de cliënt. Door te scannen met een smartphone kan deze waarde worden doorgestuurd naar ONS.

Twee opties:
1. Indien de verzekeraar de FreeStyle Libre vergoedt, dien je het apparaat via de gebruikelijke weg aan te vragen. Via VirtueleThuiszorg regelen wij de koppeling, en reageren indien gewenst op afwijkende waardes.
2. Indien de zorgverzekeraar de FreeStyle Libre niet vergoedt, en de inzet ervan zorgt ervoor dat je 3 zorgmomenten kunt afbouwen, dan kunnen wij de FreeStyle Libre sensoren ook leveren.

Waarvoor zet je het in?
• Minder risico op infectie door minder vingerprik
• Gemakkelijker zelf meten
• Inzicht in de meetwaarden op afstand
• Tussen 7.00 en 22.00 binnen een uur in Nedap ONS

Pakket
• Eventueel een smartphone met de FreeStyle Libre app

Eigenschappen
• Als je wilt dat wij iemand bellen bij te lage/hoge waarden, geef dit dan door!

Installatie in overleg met klantenservice

Site met meer informatie

Video met uitleg voor cliënt en zorgverlener

Video met uitleg over plaatsen sensor

De cliënt kan zelf zijn saturatie meten. Deze waarde komt niet automatisch in Nedap ONS, maar kan wel door een welzijnscoach worden uitgevraagd. Waarvoor zet je het in? • Gemakkelijk zelf meten • COPD, risico op Covid-19 of kortademigheid Pakket • Saturatiemeter Eigenschappen • Let op! De saturatiemeter is niet automatisch gekoppeld aan Nedap ONS. Als je de gegevens in ONS wilt hebben, kan een coach de cliënt bellen en de saturatie uitvragen. • Tip: Maak duidelijke afspraken met de cliënt. De meeste cliënten kunnen goed zelf een protocol volgen. Bijvoorbeeld: Als de eerste meting onder 95% is, meet dan na 30 min nog een keer. Als de tweede meting óók onder de 95% is, bel dan de thuiszorg. Video met uitleg voor zorgverlener Video met uitleg voor de cliënt
Deze polsband meet elke 30 minuten de saturatie. Je stuurt zelf drempelwaarden naar de coaches zodat we een melding krijgen wanneer een betrouwbare meting onder de drempelwaarde komt. De waarde wordt dan doorgestuurd naar het ECD. Waarvoor zet je het in?
  • COPD, risico op Covid-19 of kortademigheid
  • Je wilt meer weten over de veranderingen van de saturatie gedurende de dag.
Pakket
  • Polsband
  • Oplader
Eigenschappen
  • Bij het inbellen moet met behulp van de SOS-knop nog opgenomen worden
  • Dagelijks opladen
  • Niet mee douchen

Wat kan de Sidly niet?

Handleiding Meer informatie Video zorgverlener en cliënt

Cliënten meten gemakkelijk hun eigen bloeddruk. Hiervoor doen ze de manchet om, en drukken ze kort op de knop om de bloeddrukmeter aan te zetten. Druk vervolgens weer kort op de knop om te beginnen met meten. De waarde kan je binnen een uur terugvinden in Nedap ONS.

Waarvoor zet je het in?

  • Zet dit in voor cliënten die zelfstandig kunnen meten
  • Wanneer er indicatie is om voor een lange periode minstens om de week moet worden gemeten.

Pakket

  • Bloeddrukmeter
  • USB kabel (let op! Geen adapter)

Eigenschappen

  • Kan ook het gemiddelde van 3 metingen pakken
  • Kan voor meerdere cliënten worden gebruikt
  • De bloeddruk wordt doorgestuurd naar Nedap ONS
  • De cliënt heeft toegang tot de meetgegevens via de Health Mate app of Zodos PGO.

Handleiding PDF

Video zorgverlener (Engels)

Video cliënt

Met deze voorhoofd-thermometer kan de cliënt zijn eigen temperatuur meten. De waarde kan je binnen een uur verwachten in het dossier van de cliënt.

Waarvoor zet je het in?

  • Voor cliënten die mogelijk besmet zijn met Covid-19
  • Voor cliënten die regelmatig hun temperatuur moeten doorgeven

Pakket

  • Thermometer
  • 2 AAA batterijen
  • Eventueel een telefoon, tablet of internetkastje om de gegevens door te sturen

Eigenschappen

  • Je meet de temperatuur op het voorhoofd
  • De thermometer werkt op batterijen
  • De waarde kan je binnen een uur in Nedap ONS vinden
  • Wanneer je de thermometer in gebruik neemt, kan het zijn dat je deze nog aan de wifi moet koppelen met behulp van de Health Mate app.
  • De cliënt heeft toegang tot de meetgegevens via de Health Mate app of Zodos PGO.

Handleiding PDF

Video zorgverlener

Met deze weegschaal kan de cliënt zichzelf (zonder hulp) wegen. De meetwaarde kan je binnen een uur verwachten in het dossier van de cliënt.

Waarvoor zet je het in

  • Als de cliënt minstens eens in de twee weken moet wegen
  • Als de cliënt niet zelf de weegschaal kan aflezen
  • Als de cliënt het hierdoor weer zelf kan

Pakket

  • Weegschaal
  • 4 AAA batterijen
  • Eventueel een telefoon, tablet of internetkastje om de gegevens door te sturen

Eigenschappen

  • De weegschaal past onder de meeste rollators door
  • De cliënt moet rechtop op de weegschaal staan
  • De cliënt moet minstens 4 seconden stabiel kunnen blijven staan
  • Het gewicht wordt doorgestuurd naar Nedap ONS
  • De cliënt heeft toegang tot de meetgegevens via de Health Mate app of Zodos PGO.
  • Eventueel door 2 personen te gebruiken

Handleiding PDF

Video zorgverlener

Dit slimme horloge houdt meer bij dan alleen de tijd. In de Withings app kan je dingen bijhouden zoals: stappen, verbrandde calorieën, saturatie. Waarvoor zet je het in?
  • Het automatisch meten van slaapapneu (saturatie in de nacht)
  • Motiveren om te bewegen
Pakket
  • Horloge
  • Oplader
  • Inloggegevens voor de app
  • Indien nodig: iPad of tablet met oplader
Eigenschappen
  • Je bedient het horloge met behulp van de knop aan de zijkant.
  • De wijzerplaat is analoog, alleen het zwarte stukje is een scherm.
  • Optioneel: ECG maken in de thuissituatie. Als dit van belang is, heb je een andere versie van het Withings horloge nodig, zet dat op het aanmeldformulier!
Filmpje voor zorgverlener (Engels)

Deze knop kan op een pufje worden geplaatst. Wanneer het pufje wordt ingenomen geeft de knop een seintje. Op deze manier wordt therapietrouw bijgehouden en kan gericht worden gewerkt aan therapietrouw en puf-gedrag.

Waarvoor zet je het in

  • Therapietrouw meten/verbeteren
  • Werken naar zelfstandigheid
  • Coachen op puf-gedrag

Pakket

  • Knop
  • Eventueel een iPhone of iPad

Eigenschappen

  • Cliënt neemt de eigen medicatie in.
  • Cliënt zet de knop over bij het wisselen naar een nieuwe puf.
  • De knop onthoudt dat er is gepuft en kan het later doorzetten naar de app.
  • Inzicht via de app door cliënt, mantelzorger en eventueel onze coaches.

Monitoren

Let op: Wil de cliënt professionele opvolging voor de nood-alarmen?

Zorg er dan voor dat er eerst een abonnement wordt afgesloten bij de lokale organisatie die dit zal verzorgen. Vul het telefoonnummer van de professionele opvolging dan in bij de alarmopvolgers op het aanmeldformulier.

Met slimme sensoren worden veranderingen in het leefpatroon van de cliënt automatisch opgespoord. Een groot voordeel is, dat er niks aan het lichaam van de cliënt hoeft.

Waarvoor zet je het in

  • Leefpatroon in huis
  • Keukengebruik
  • Toiletgebruik: vroegsignaleren urineweg infecties
  • Gebruik douche
  • Dwaalgedrag
  • Automatische alarmen bij het verbreken van het normale ritme
  • Losse alarmknop
  • Herinneren aan medicijnen

Pakket

  • Sensoren
  • Basisstation met stroomkabel

Eigenschappen

  • Werkt wanneer de cliënt alleen in huis woont (kleine huisdieren mogen)
  • Start de inzet wanneer er nog een patroon in huis is!

Video voorbeeld Sensara

Website NoviaCare (Engels)

De Lifewatcher is een GPS horloge die rechtstreeks naar de app van de mantelzorger alarmeert.

Waarvoor zet je het in

  • Dwaaldetectie
  • Mantelzorgalarmering
  • Angst om naar buiten te gaan

Pakket

  • Horloge
  • Oplader
  • Applicatie voor de mantelzorger

Eigenschappen

  • Bij het maken van een alarm, maakt het horloge automatisch een melding via de applicatie van de mantelzorger, er zit dus geen alarmcentrale tussen!
  • Inkomende telefoontjes van onbekende telefoonnummers worden automatisch geweigerd

Handleiding PDF

De MPA is een mobiele alarmknop, voor automatische alarmen. Deze werkt zowel binnen- als buiten met GPS en valalarm.

Waarvoor zet je het in

  • Angst om naar buiten te gaan
  • Automatisch alarm bij vallen
  • Dwaaldetectie
  • Mantelzorg kan met een gerust hart de deur uit

Pakket

  • Alarmknop
  • Halskoord of pols-houder
  • Oplader

Eigenschappen

  • Voor dwaaldetectie is het nodig om cirkels van een aantal km te trekken rondom de woning van de cliënt
  • Laat de MPA bezorgen op jullie kantoor, of bij je thuis. Zorg ervoor dat de knop is opgeladen voordat je naar de cliënt toe gaat. Neem de knop mee op de route. Onderweg zal de MPA een GPS locatie opvragen van de satelliet. Dit scheelt tijd bij het in gebruik nemen bij de cliënt.
  • Leg de MPA elke nacht aan de oplader. De beste plekken zijn:
    • op het nachtkastje, wanneer de MPA ook binnen wordt gebruikt
    • bij de uitgang van de woning (of de jas/schoenen), als de MPA alleen voor buiten wordt gebruikt

Handleiding PDF

Installatie DPF

Video cliënt

Het Vivago zorghorloge meet de hoeveelheid activiteit. Met behulp van een interne berekening kan het automatisch alarm slaan wanneer er iets aan de hand is met de cliënt.

Waarvoor zet je het in?

  • Slaap-waakritme in de gaten houden
  • Effect medicatie meten
  • Automatische alarmen bij bewusteloosheid, onderkoeling en (optioneel) epileptische aanval
  • Ziekte-inzicht

Let op! Het Vivago horloge heeft GEEN valalarm

Pakket

  • Vivago zorghorloge
  • Oplader
  • DOMI basisstation (nieuwe versie met luidspreker)
  • Stroomkabel

Eigenschappen

  • Plaats de DOMI niet in de buurt van de televisie
  • Het horloge werkt alleen in de buurt van de DOMI (in huis is geen probleem)
  • Het horloge kan mee onder de douche en in bad (niet mee zwemmen)

Gebruik

  • Maak het horloge wekelijks schoon onder de kraan, met handzeep (niet schuren)
  • Test het horloge elke 60 dagen
  • Veel valse alarmen? Geef het door!

Handleiding installatie

Handleiding cliënt

Handleiding familie app

Video voor zorgverleners

Video voor de cliënt

De radar meet een val of onverwachte bewegingen en maakt dan een alarm. De alarmopvolging wordt vervolgens gewaarschuwd.

De sensor meet op één vlak of iemand onder de 50 cm hoog is. Aangezien in de woonkamer en keuken vaak blinde vlekken ontstaan door het verschuiven van meubels en het openen van kastdeurtjes, is het vaak niet verantwoord om de Blueline in deze ruimtes in te zetten. We kiezen er daarom voor om de Blueline alleen in te zetten in de slaapkamer en de badkamer.

Waarvoor zet je het in?

  • Valdetectie in de badkamer
  • Zelfstandig durven douchen
  • Begeleiding bij douchen afbouwen
  • In de nacht veilig zelfstandig naar het toilet

Pakket

  • Sensor met stroomkabel
  • Kastje voor internet met een stroomkabel


Eigenschappen

  • Deze sensor kan je inzetten in de slaapkamer en de badkamer. Iets anders nodig? Overleg het eerst!
  • Let op! Deze sensor heeft een stekker die in het stopcontact moet!

Bestand met meer informatie

Video voor zorgverleners (ter inspiratie)

WISBI Bed Sensor

Deze bedmat verstuurt automatisch een signaal wanneer iemand op een natte ondergrond ligt, of het bed verlaat. Deze sensor is wasbaar, en laat geen vocht door. Hierdoor is het matras en eventueel het beddegoed beschermd.

 

Waarvoor zet je het in?

  • Ontlasten van de mantelzorger
  • Dwaaldetectie in de nacht
  • Inzicht in doorlekken, hierdoor kan de zorg beter worden afgestemd

 

 Pakket

  • Wasbare bedsensor
  • Stroomkabel met zender

 

Eigenschappen

  • De alarmen kunnen binnenkomen bij de mantelzorg (via app) of via de alarmcentrale naar de alarmopvolgers worden gestuurd.

 

WISBI Bed Sensor

Deze 3d-sensor meet de bewegingen van mensen in de ruimte. Maakt iemand een valbeweging, of is iemand gevallen? Dan wordt er automatisch alarm gemaakt. De metingen van 2 minuten voor de val tot 2 minuten na de val kunnen worden opgevraagd en bekeken. Zo kan je achterhalen wat er is gebeurd, wat wellicht de oorzaak is geweest en of er een risicoplek is.

 

Waarvoor zet je het in?

  • Valdetectie in één ruimte
  • Oorzaak achterhalen voor mensen die veelvuldig vallen

 

Pakket

  • Sensor met stroomkabel en ophangsysteem
  • Kastje voor internet met een stroomkabel

 

Eigenschappen

  • De sensor wordt met schroeven aan de muur gemonteerd
  • Let op: deze sensor heeft een stekker die in het stopcontact moet!

 

Voorkomen van nachtelijk vallen

Herinneren en dagstructuur

Dit is een vriendje van Nettie. Robot buddy kan praten, houdt van muziek en beweegt ook graag. Waarvoor zet je het in?
  • Dagstructuur (gesproken)
  • Activiteiten bieden zoals bewegen en muziek
  • Begeleiding bij oefeningen van de fysiotherapeut
Pakket
  • Robot buddy
  • Oplader
Eigenschappen
  • Zorg dat je bij de aanmelding al weet wat de dagstructuur van de cliënt is
Instructie PDF Video voor de cliënt

Deze kleine luidspreker kan de cliënt verbaal begeleiden bij dagstructuur, vragen stellen én kan vertalen tijdens een gesprek.

Waarvoor zet je het in?

  • Dagritme bieden
  • Onrust verminderen
  • Vertalen voor cliënten met een migratieachtergrond
  • Gesproken besturing: bijvoorbeeld: “Hé Google, Help!” om te alarmeren.

Pakket

  • Google Home Mini
  • Oplader
  • Inloggegevens app

Eigenschappen

  • Om de Google Home naar je te laten luisteren begin je jouw zin met “Hé Google…”
  • Als de cliënt liever iets met een gezicht heeft, kan deze luidspreker in een knuffel!
  • Geef op het aanmeldformulier aan hoe laat de Google home iets aan de cliënt moet vertellen (dagstructuur).

Google en Privacy

Op dit apparaat stellen we 2 accounts in. Het ene account is voor het beheer vanuit VirtueleThuiszorg. Deze is afgeschermd voor Google. Alle dagstructuur en antwoorden op ingestelde vragen komen hierin.

Het andere account is een persoonlijk account van de cliënt, op basis van het cliëntnummer. Dit account kan worden gebruikt voor het gebruiken van de Google Assistent en huisautomatisering. Beheer van het account ligt bij de cliënt en diens mantelzorger; ook de afscherming daarvan.

Handleiding PDF

Video voor de cliënt

Video voor zorgverleners (tolk functie)

Meer informatie tolkfunctie (talen)

De Google Hub laat precies zien wat de Verbale ondersteuning zegt. De cliënt kan hierop ook zijn agenda beheren en videobellen.

Waarvoor zet je het in?

  • Visueel ondersteunen bij de gesproken dagstructuur
  • Onrust verminderen
  • De cliënt kan overzicht bewaren over de dag
  • Beeldbellen met de mantelzorger

Pakket

  • Tablet
  • Oplader
  • Inloggegevens App

Eigenschappen

  • Gebruik dit in combinatie met de verbale ondersteuning.
  • Om Google naar je te laten luisteren begin je jouw zin met “Hé Google…”. Je ziet vervolgens op het scherm wat jij hebt gezegd.
  • Familieleden gebruiken hun eigen inlog.
  • Laat de tablet aangesloten aan netstroom.

Google en Privacy

Op dit apparaat stellen we 2 accounts in. Het ene account is voor het beheer vanuit VirtueleThuiszorg. Deze is afgeschermd voor Google. Alle dagstructuur en antwoorden op ingestelde vragen komen hierin.

Het andere account is een persoonlijk account van de cliënt, op basis van het cliëntnummer. Dit account kan worden gebruikt voor het gebruiken van de Google Assistent en huisautomatisering. Beheer van het account ligt bij de cliënt en diens mantelzorger; ook de afscherming daarvan.

MijnPIA geeft via Whatsapp ondersteuning bij dagritme, medicatie, meetwaarden en notificaties.

Waarvoor zet je het in?

  • Een laagdrempelige herinnering, ook buitenshuis.
  • Op een niet-invasieve manier controle op handelingen. (Bijvoorbeeld medicatie)
  • Gemakkelijk om hulp vragen wanneer dat nodig is.
  • Zonder tussenkomst van de alarmcentrale een melding over afwijkende metingen.

Eigenschappen

  • Cliënt beschikt over WhatsApp.

Website leverancier

Video mijnPIA

 

Dit schermpje laat de klok en de agenda zien. Gebruik dit scherm om berichten te laten zien en uitspreken, laat er foto’s op zien en gebruik het om te beeldbellen.

Waarvoor zet je het in?

  • Dagstructuur bieden (geschreven en gesproken)
  • Onrust verminderen
  • De cliënt kan overzicht bewaren over de dag
  • Beeldbellen met de mantelzorger

Pakket

  • BBrain beeldscherm
  • Standaard
  • Stroomkabel
  • Internetkastje

Eigenschappen

  • Familieleden gebruiken hun eigen inlog in de app.
  • Er zit een maximum aan het aantal opgeslagen foto’s.
  • Laat de BBrain aangesloten aan netstroom.
  • Er zitten standaard 150 belminuten op de BBrain. Wij vullen dit elke maand weer aan tot 150 belminuten.

Handleiding PDF

Nettie Goedendag geeft dagstructuur via de iPad of tablet. De cliënt kan zien welke dag en welk dagdeel het is, en welke afspraken er staan gepland.

Waarvoor zet je het in?

  • Dagstructuur bieden (geschreven)
  • Onrust verminderen
  • De cliënt kan overzicht bewaren over de dag
  • Vanuit dit scherm kan ook beeldbellen gestart worden

Pakket

  • Inloggegevens
  • iPad of tablet met oplader (indien nodig)

Eigenschappen

  • Nettie Goedendag is gekoppeld aan Nettie Goedgeregeld. De afspraken die in de gezamenlijke agenda staan, komen in Nettie Goedendag naar voren.
  • Voor het beeldbellen met mantelzorgers moet de cliënt inloggen met zijn/haar privéaccount.

Handleiding PDF

Video voor cliënt en zorgverlener

Dit polsbandje begint te trillen op vooraf ingestelde tijden. Je spreekt zelf met de cliënt af wat er moet gebeuren wanneer het bandje trilt.

Waarvoor zet je het in

  • Om de cliënt te helpen herinneren aan:
    • Medicatie
    • Toiletgang
    • Eten
    • Drinken
    • Bewegen

Pakket

  • Armband
  • USB-kabel

Eigenschappen

  • De cliënt moet weten waarom het armbandje gaat trillen
  • Er kunnen maximaal 7 momenten per 24 uur worden ingesteld waarop het bandje gaat trillen
  • Instellen doe je met behulp van de twee knopjes aan de zijkant

Video zorgverlener

Dit zijn afbeeldingen van de Spencer en de Dosell.

Let op: niet iedere zorgorganisatie heeft dezelfde medicijndispenser in het pakket. Controleer bij jouw projectleider welke dispenser je kunt aanvragen.

Een medicijndispenser geeft op een medicijnmoment een alarm. De cliënt krijgt het Baxterzakje van het apparaat aangereikt.

Let op: bij installeren zijn we ook afhankelijk van de levering van de Baxterrol.

Waarvoor zet je het in

  • Medicijnen aanreiken
  • Zelfredzaamheid bevorderen
  • Zorgtijd verminderen
  • Melding naar cliënt/mantel/zorg wanneer de medicijnen niet uitgenomen zijn
  • Therapietrouw

Pakket

  • Medicijndispenser
  • Stroomkabel

Eigenschappen

  • De baxter-rol moet geschikt zijn voor de medicijndispenser. Controleer dit bij de apotheek!
  • Het is belangrijk om de cliënt te laten wennen aan het gebruik van de medicijndispenser. Dit doe je door de cliënt te begeleiden op het inname-tijdstip.

Leefstijl en Welzijn

08-06-2021 ©Foto: Hoge Noorden / Jacob van Essen Delfzijl

De coaches hebben allemaal verschillende achtergronden. De begeleiding kan zowel voor de cliënt als voor de mantelzorger worden ingezet!

Verschillende coaches

Welzijnscoach

  • Verminderen eenzaamheid
  • Digitaal kopje koffie
  • Verhaal aanhoren
  • Mantelzorgondersteuning

Leefstijlcoach

  • Persoonlijke gezondheidsdoelen behalen.
  • Beter in je vel zitten.
  • Stoppen met roken.
  • Diabetes en voeding.

Beeldzorg-team

  • 3 zorgmomenten vervangen door begeleiding op afstand.
  • Medicatie innemen.
  • Van 7.30 tot 21.00 aanwezig.

Beweegcoach (verderop meer informatie)

  • Een ADL handeling weer zelfstandig kunnen.
  • Spierkracht opbouwen.
  • Flexibiliteit opbouwen.
  • Stabiliteit opbouwen.

Pakket

  • Regelmatig contact met een coach die jij hebt aangevraagd.
  • Er is vaak een apparaat nodig om beeldcontact mee te kunnen maken. Mogelijk moet je deze nog apart aanvragen!

Eigenschappen

  • Beeldbellen kan met een eigen apparaat, of met een apparaat van MobileCare
  • Dit kan via een smartphone, tablet, laptop, de senioren tab telefoon, de Bbrain of de Konnect TV.

Handleiding PDF

Installatie PDF

Video zorgverlener

Video voor cliënt

Een deel van de welzijn- en leefstijlcoaches

Samen met een beweegcoach aan de slag met een persoonlijk beweegplan. De cliënt bepaalt zelf welke doelen behaald moeten worden. De beweegcoach heeft gedurende 3 maanden iedere week contact via de Konnect TV.




Eigenschappen van de cliënt

  • De cliënt ervaart licht complexe problemen met de ADL.
    • Mist de kracht in armen of benen waardoor bepaalde dingen niet meer zo goed gaan.
    • Complexe casus? Neem contact op met de klantenservice
  • Cliënt is cognitief in staat om mee te doen.
    • In staat om het toestel te bedienen
    • In staat om instructies van de coach op te volgen
    • In staat om zelf grenzen aan te geven
  • Cliënt heeft intrinsieke motivatie om te bewegen
    • 12 weken lang aan de slag, niet alleen tijdens het contactmoment, maar ook met ‘huiswerk’ oefeningen.

Waarvoor zet je het in

  • ADL handelingen weer zelfstandig kunnen uitvoeren. Denk aan:
    • Kracht om steunkousen aan te trekken
    • Flexibiliteit om te bukken
  • Stabieler op de benen staan
    • Minder valrisico
    • Verminderen angst
  • Uithoudingsvermogen verbeteren
    • Meer energie voor zelfregie
    • Energie tijdens/na het douchen
  • Het uiteindelijke doel is afbouwen van de zorgtijd

Pakket

  • Gedurende 3 maanden wekelijks contact met de beweegcoach via de Konnect TV.
  • Indien nodig, na het traject over op de FYLM app.

Eigenschappen

  • De cliënt wil graag zelfstandig ADL-activiteiten kunnen (blijven) doen
  • De cliënt heeft moeite met het uitvoeren van een beweging, balans of uithoudingsvermogen
  • Na 3 maanden stopt de begeleiding van de coach. De cliënt/mantelzorger krijgt toegang tot de FYLM app (indien nodig)
  • Het is raadzaam om de fysiotherapeut en ergotherapeut van de cliënt contact op te laten nemen met de beweegcoach via bewegen@vtzn.nl .
  • Op ieder gewenst moment kun u inzicht krijgen in de voortgang van de cliënt door laagdrempelig contact te hebben met de beweegcoach.
  • Let op! Het is mogelijk dat de zorgtijd kan worden afgebouwd gedurende/na de begeleiding van de beweegcoach. Dat is aan het zorgteam om te indiceren.

Meer informatie

Video voor zorgverlener

Video voor cliënt

FYLM is een app op de iPad, waarmee de cliënt zelf beweeg- en ontspanningsoefeningen kan doen. 

Serieuze oefeningen worden afgewisseld met natuurvideos, dans, muziek en motiverende berichten.

Regelmatig wordt de cliënt gebeld om de beweegoefeningen af te stemmen. Dus er is altijd een passend aanbod!

Waarvoor zet je het in

  • De cliënt helpen om zo lang mogelijk fit te blijven
  • De cliënt heeft intrinsieke motivatie om regelmatig te bewegen

Pakket

  • iPad
  • FYLM app

Eigenschappen

  • De cliënt wil graag zelfstandig in beweging blijven.

 

Met behulp van de Konnect TV kan je de cliënt bellen. Je komt dan letterlijk in de woonkamer, op de TV! De Konnect heeft ook een agendafunctie en je kunt er video’s en foto’s inladen. Waarvoor zet je het in
  • Vergroten zelfredzaamheid
  • Beeldbellen
  • Dagstructuur aanbieden
Pakket
  • Konnect kastje voor op de smart-tv
  • Kabels om het kastje aan de tv aan te sluiten
  • Stroomkabel
  • Afstandsbediening met 4 knoppen
  • Eventueel een smart-tv
Eigenschappen
  • Automatische privacy sluiter op de camera (als je niet aan het beeldbellen bent, kan niemand meekijken)
  • Dit apparaatje wordt aangesloten op een smart-tv
  • Opnemen gaat via de afstandsbediening
  • Eenvoudig inbellen via smartphone, tablet of laptop
  • Ook geschikt om te beeldbellen met familie
Meer informatie Video voor cliënt en zorgverlener (Engels) Video voor cliënt

De iPhone en iPad zijn ondersteunend in de VirtueleThuiszorg. Je kunt verwachten dat een cliënt met een iPhone of iPad ook iets anders krijgt via de VirtueleThuiszorg. Bijvoorbeeld het koppelen van de bloedsuiker metingen.

Op de iPad wordt ook de WAIT app geïnstalleerd. Hiermee kan de cliënt alle tijdschriften van Nederland en een aantal digitale boeken lezen en luisteren.

Ook de FYLM app staat op de iPad. Om deze te gebruiken moet een account aangevraagd worden. (Zie FYLM hierboven).

Pakket

  • iPhone of iPad
  • Oplader

Eigenschappen

  • Wanneer de cliënt niet met Apple overweg kan, kunnen we natuurlijk naar alternatieven kijken.

Handleiding iPad PDF

Handleiding beeldbellen PDF

Installatie PDF

De SeniorenTAB maakt beeldbellen makkelijker voor mensen met dementie. Herkenbaar als telefoon, én geschikt voor beeldbellen. Pakket
  • Senioren Tab Telefoon
  • Stroomkabel
  • Handleiding
Eigenschappen
  • Met het beeldscherm kan je hetzelfde als met een gewone tablet. Gebruik deze dus ook voor spelletjes en browsen, of laat een klok zien!
Handleiding PDF

De HelpSoq is inmiddels zo breed toegepast, dat we een gestroomlijnde instructie bieden. Zodat elke gebruiker zonder enige kracht compressiekousen kan aantrekken.

Voor jou als professional zijn vooral de 10 tips and tricks interessant. Als je die leest, weet je alles over het gebruik van de HelpSoq.

Ook de checklist die je kunt gebruiken bij het vinden naar geschikte gebruikers is super eenvoudig. Met drie vragen weet je of jouw client met de HelpSoq geholpen is:

  1. Is de cliënt in staat om met de handen bij de voeten te komen? Zo niet, is er dan wel een handige mantelzorger?
  2. Is haar/zijn enkelomtrek groter dan 21 cm (Kousmaat M of groter)? Dan is de HelpSoq geschikt.
  3. Open of dichte teen maakt niet uit. En de meeste lieskousen werken ook. Maar dat moet je wel eerst samen testen
  4. Heeft de client voldoende kracht in de handen om de kous op te rekken en de ring over de enkel te krijgen?
  5. Is voor haar/hem het werken met mechanische hulpmiddelen niet haalbaar, maar met de HelpSoq dus wel?
  6. Voorkomt de inzet van de HelpSoq minimaal 3 zorgmomenten per week?

Vrijwel alle kousen zijn geschikt. Een open of gesloten teen maakt niet uit. En de meeste lieskousen werken ook. Maar dat moet je wel eerst even samen testen. 

Algemene informatie

  1. De video’s met eenvoudige instructies vind je op de pagina Instructies
  1. Voor professionals hebben we zo’n 10 tips and tricks
  1. De eenvoudige gebruiksaanwijzing voor cliënten ken je wellicht al, die zat ook als een enkele kaart in de doos. Nu in PDF.
Verschillende Fitbits
Swisstone

Een activiteiten tracker kan bijvoorbeeld helpen om de cliënt te motiveren om te bewegen, of herinnert de cliënt aan drinken of medicijnen.

Keuze uit de Fitbit of de Swisstone

Waarvoor zet je het in

  • De cliënt motiveren om te bewegen of actief te zijn overdag
  • Herinneringen om te drinken
  • Revalidatie

Pakket Fitbit

  • Fitbit
  • Oplader
  • Eventueel een telefoon of tablet met de Fitbit app

Pakket Swisstone

  • Swisstone horloge
  • USB kabel
  • USB adapter
  • Indien nodig: iPad of tablet

Eigenschappen Fitbit

  • Meet slaap, stappen, tijd actief, hartslag
  • Regelmatig opladen

Eigenschappen Swisstone

  • De Swisstone is gekoppeld aan een app, om meetgegevens binnen te krijgen over aantal stappen, slaapritme, hartslag, bloeddruk en saturatie moet handmatig worden gesynchroniseerd
  • Let op: de Swisstone is niet medisch gecertificeerd. Dat betekent dat je deze niet kunt gebruiken voor meetwaarden.
  • Instellen gaat gemakkelijk via de app

Video fitbit (zorgverlener)

Video Swisstone (Duits)

Nettie Goedgeregeld is een app waarbij de cliënt met zijn naasten een gezamenlijke agenda kan bijhouden. Moet er wat geregeld worden, vraag dan via deze app wie dat kan regelen.

Waarvoor zet je het in?

  • Dagstructuur bieden samen met Nettie goedendag
  • Gezamenlijke agenda bijhouden
  • Mantelzorgtaken verdelen
  • Mantelzorger ontlasten
  • Chatten over een afspraak

Pakket

  • Inloggegevens
  • iPad of tablet met oplader (indien nodig)

Eigenschappen

  • Iedereen logt in met zijn eigen gegevens
  • Maak verschillende groepen aan, bijvoorbeeld: familie, buren en iedereen
  • De beheerder van de groep kan mensen uitnodigen
  • Iedereen in de groep kan zien wat er in die agenda gebeurt

Video voor cliënt en zorgverlener

Nettie Health is een app waarop de cliënt zijn gezondheid in de gaten kan houden met behulp van vragenlijsten op gebied van gezondheid en stemming. Waarvoor zet je het in?
  • Cliënten met stemmingsstoornissen
  • Cliënten die zichzelf in de gaten willen houden
Pakket
  • Inloggegevens
  • iPad of tablet met oplader (indien nodig)
Eigenschappen
  • Bij mijn ID staat het cliëntnummer van MobileCare ingesteld
  • De cliënt kan andere apps koppelen, zoals de Vivago en Withings

Gegevens inzien voor zorgverleners

Nettie Dashboard is dé plek om alle gegevens van jouw cliënten te bekijken. Niet alleen de metingen komen hier binnen, maar ook het circadiaanritme en stappen kan je hier vinden. Waarvoor zet je het in? Deze website is voor jou als zorgverlener.
  • Je houdt overzicht over alle binnenkomende meetwaarden van al jouw cliënten die aangesloten zijn bij de VirtueleThuiszorg. Denk aan het dag-nachtritme en stappen, maar ook gewicht en glucose.
Pakket
  • In Nedap staat de link naar het Nettie Dashboard.
  • Inloggegevens vraag je aan bij de klantenservice.
Eigenschappen
  • Je logt in met jouw teamgegevens
  • Je hebt toegang tot alle cliënten van jouw team
  • Zoek op cliëntnummer.
  • Je ziet in het overzicht de metingen, wanneer de laatste meting is geweest, en of deze hoger, of lager is dan de vorige meting.
  • Als je op zo’n meting klikt, krijg je meer informatie.

cBoards is een plek om samen te werken met andere zorgdisciplines.

Let op! Nog niet iedere zorgorganisatie werkt met cBoards. Neem contact op met jouw projectleider als je het niet zeker weet!

Waarvoor zet je het in?

  • Meetgegevens automatisch doorsturen naar de huisarts of specialist
  • MDO met alle zorgverleners rondom de cliënt

Pakket

  • Vraag een inlog aan bij jouw organisatie, of bij onze klantenservice
  • Je mag op onze kosten een VirtueleThuiszorg board aanmaken

Eigenschappen

  • Meetwaarden die vanuit de VirtueleThuiszorg zijn gemeten komen in Nedap te staan én in cBoards
  • cBoards haalt de meetwaarden op bij het openen van het board, voor nieuwe meetwaarden moet je het board dus opnieuw laden
  • Nodig zelf de zorgverleners van de cliënt uit.

Video voor zorgverleners

Iedere week alle glucosewaarden van de cliënt overtypen in een beveiligde mail, die je naar de diabetesverpleegkundige stuurt. Herkenbaar? Dat hoeft niet meer! De waarden die via VirtueleThuiszorg worden gemeten, kunnen worden verzonden via zorgmail. Hiervoor hebben we het zorgmail-adres van de externe partij nodig. Waarvoor zet je het in?
  • Meetgegevens automatisch doorsturen naar de huisarts of specialist
  • Tijd besparen
Pakket
  • Wij versturen de meetwaarden die via VirtueleThuiszorg zijn gemeten.
Eigenschappen
  • Let op: de cliënt moet natuurlijk akkoord gaan met het feit dat de gegevens bij de externe zorgverlener terechtkomen!
  • Geef zelf de negen cijfers van het zorgmailadres door! 123456789@lms.lifeline.nl
Video voor zorgverleners Meer informatie

OZO is het communicatie- en samenwerkingsplatform dat de juiste mensen, organisaties en informatie bij elkaar brengt. Of je nu zelf ondersteuning nodig hebt of hulp verleent aan anderen. OZO verbindt snel de juiste contacten, maakt communicatie inzichtelijk en versoepelt samenwerken. Koppeling VirtueleThuiszorg : OZOverbindzorg (freshdesk.com)

Op dit moment testen we met de volgende hulpmiddelen. Willen je cliënt en jij helpen bij het testen van één van deze producten? Vraag of er nog plek is via klantenservice@vtzn.nl
  • Lavicta, een lichaams-föhn voor het zelfstandig afdrogen.
  • MINTT, voor valdetectie, inzicht in oorzaken van een val en valpreventie.

Heb jij een hulpmiddel gezien waarmee je jouw cliënten ontzettend goed kunt helpen? Wie weet kunnen we dit samen gaan proberen. Neem contact op met onze klantenservice om de mogelijkheden te bespreken.

Medicatie aftekenen en extra controle

Via NCare, kan je gemakkelijk (vanuit Nedap) medicatie aftekenen en nieuwe medicatie bestellen. Wij kunnen ook dubbele controles voor jullie uitvoeren.

Niet alle zorgorganisaties werken met NCare. Weet je niet zeker of jullie hiermee werken? Vraag het aan de projectleider van jouw organisatie.

Een ander hulpmiddel aanvragen

Via SUP kan je gemakkelijk hulpmiddelen uit verschillende categorieën aanvragen. Van wondzorg tot woningtoegang.

Je bestelt eenvoudig diverse hulpmiddelen van verschillende leveranciers op één plek, gekoppeld aan het ECD.

Contact opnemen met MobileCare

Klantenservice
klantenservice@vtzn.nl
+31 (0)20 3080 231

Welzijnscentrum
welzijnscentrum@vtzn.nl
+31 (0)850 473 557

Je wordt uitgenodigd om een demonstratie te geven, en nu? Je kunt moeilijk de hulpmiddelen van een cliënt meenemen…

Je kunt een demo-pakket aanvragen en gebruiken. Let op: er zitten wel wat voorwaarden aan vast:

  • Vraag het demo-pakket aan via onderstaande knop
  • Stuur het demo-pakket binnen 3 maanden terug
    • Niet alle apparaten teruggestuurd? Dan kost het €250 per maand